יום חמישי, 28 בינואר 2010

כמה דברים טובים שראיתי היום



ביקרתי היום בשלוש קבוצות וברצוני להצביע על כמה דברים טובים הראויים לציון, שראיתי:

  • הייתה הקפדה גורפת בכל הקבוצות לעשות אבחנה בין חום וטמפרטורה.
  • היה עיסוק בניסיון להוציא מתפיסת התלמידים את השימוש המוטעה במונח "אנרגית קור" ולנסות להפנים אצלם את המושג הנכון "אנרגית חום".
  • היה שימוש נרחב בשאילה מכוונת של תלמידים על ידיכם.
  • אלאא נקטה בהליך מעניין - לאחר שקיבלה את תשובתו של תלמיד על שאלה שלה, היא שאלה את דעתו של תלמיד אחר על תשובה זו. להליך זה יש ערך דידקטי רב כי הוא עשוי לחשוף נקודות ראות של תלמידים שונים, בעיות שונות ורעיונות. כל אלה תורמים להרחבת הידע ולחידוד דברים לכל קבוצת התלמידים.
  • עידו השתמש בנוסחת אנרגית החום כדי לדון במצבים ספציפיים שונים. הוא שאל מה יקרה במצבים קונקרטיים שונים הנובעים מתוך נוסחת אנרגיית החום. ההליך הזה ממחיש לתלמידים את הקשרים הגלומים בתוך הנוסחה והופך אותה לכלי להבנה פיזיקלית. מהמצבים הקונקרטיים הוא עבר לדיון כללי יותר, למשל – כאשר מגדילים את המסה יש צורך בהגדלת כמות אנרגית החום שמוסיפים כדי לקבל עלייה זהה בטמפרטורה.
  • אצל רומן ראיתי כיצד השימוש שעשה בהפעלת תלמידים באופן אקטיבי בשיעור, סייע. אמנם הקבוצה שלו ושל אלאא היא קבוצה בעייתית והבעיות לא נפתרו לגמרי אולם הושג כאן הישג. רומן דורש מתלמידים ללמד בכיתה סוגיות שונות הקשורות לאנרגית חום. ראיתי כיצד תלמידה שעשתה זאת היום, השתפרה הן מבחינת מעורבות בתכני השיעורים והן מבחינת ההתנהגות. אני רואה זאת כהצלחה משמעותית.

אין תגובות: