יום חמישי, 21 בינואר 2010

יום רגוע



מביקורי בכיתות שמחתי היום להיווכח שחל שיפור אצל התלמידים בכל הכיתות בהן ביקרתי (3). ייתכן שלתעודות המתקרבות יש השפעה על כך אבל ללא ספק אחת הסיבות היא עבודתכם הקשה על שיפור אווירה לימודית, מעורבות בכיתה והתמודדות נכונה ועקשנית עם בעיות משמעת.
ראיתי מספר אירועים מעניינים שראוי להציגם ולתעדם כאן. רומן דן בניסוי מעניין שהציג בכיתה בשבוע שעבר. בניסוי הוא הציג שתי כוסות פלסטיק עם מים. באחת מהן מונחת פיסת קרח עם בורג ברזל בתוכה, הנחה על קרעית הכוס. בכוס השניה פיסת קרח באותו גודל צפה על מי הכוס. היות והחום הסגולי של המים גדול בהרבה מזה של הברזל, הציפייה היא לכאורה לכך שייקח לה זמן ממושך יותר להינתך על ידי המים שמסביבה (שהטמפרטורה שלהם גבוהה יותר) מאשר לקרח עם גוש הברזל. זאת מאחר שברזל תקוע בקרח, ולכן יש פחות קרח על חשבון הברזל. מה שקרה הוא הפוך - דווקא הקרח הצף הותך מהר יותר. ההסבר לכך הוא שהמים שליד הקרח הצף מתקררים, צפיפותם יורדת עקב כך והם נעים מטה. שם הם מתחממים ושוב עולים. באופן כזה נוצרת מעגל זרימה של מים. לעומת זאת, המים שבקרח התחתון מתקררים ונותרים במקום משום שאין להם לאן ליפול. עקב כך הקרח העליון מותך מהר יותר. הניסוי יפה אבל לדעתי רק מיעוט מן התלמידים הבין אותו. עם זאת, גם זו לטובה. לעתים צריך לפנות אל הרובד הגבוה יותר של החשיבה ולכן אל הרובד הגבוה יותר של התלמידים.אפשר לעשות זאת אך באופן מצומצם ובזהירות.
עידו הציג היום טבלה של ייצוג הנתונים שהתקבלו בניסוי שערך. בניסוי הונחה מבחנה עם נוזל בטמפרטורה נמוכה בתוך כוס כימית עם אותו נוזל אך בטמפרטורה גבוהה. הוא עקב ביחד עם הכיתה אחרי השתנות הטמפרטורה בנוזל שבמבחנה ובכוס כאחד. באופן כזה ניתן להראות שאנרגית החום עוברת מהכוס הנמצאת בטמפרטורה גבוהה יותר, אל המבחנה, שהטמפרטורה שלה נמוכה יותר.
בשיעור של רומן שאל תלמיד שאלה מעניינת אך היא לא הייתה קשורה לשיעור (למרות שהייתה קשור לפיזיקה) -
"כשאני קופץ מאוטובוס כשהוא עדיין נע, האם אני מקבל את מהירות האוטובוס או שאני נשאר באוויר והוא ממשיך לנסוע?". כיצד להתייחס לשאלה מעניינת שאיננה קשורה לנושא הנלמד? מצד אחד ממש לא מומלץ לדחות אותה ומצד שני, התייחסות לשאלה כזו מחוץ להקשר, עלולה לפגום במסלול השיעור. אפשרות אחת היא לבקש מן התלמיד לדחות לזמן קצר את ההתייחסות לשאלה, לאחר סיום של קטע מסויים במסגרת השיעור, כדי לא לפגום במהלך השיעור, ולאחר מכן, במסגרת השיעור, להתייחס אליה בקצרה. אפשר גם להודיע שנתייחס לכך בשיעור הבא ולבקש מן התלמיד לחפש עד אז חומר בנושא וללמוד עליו. אפשר אולי לרשום את השאלה ואז להודיע שייעשה רישום של השאלות ובעוד תקופת זמן תהיה התייחסות לשאלות שנשאלו, וכדאי אפילו לעודד את התלמידים לחשוב על שאלות נוספות. אחרי שיצטברו כמה שאלות, אפשר להקדיש להתייחסות אליהן פרק זמן משמעותי, אולי אפילו שיעור שלם. אשמח אם תעלו בעצמכם רעיונות להתמודדות עם מצב כזה, בתגובה לרשומה זו. בהזדמנות זו, היות ואתם נכנסים לתקופה של מבחנים אני מאחל לכולכם הצלחה מלאה בכל המבחנים שלפניכם. סוף שבוע מוצלח ומהנה לכולם.


2 תגובות:

שאדיה אמר/ה...

תלמיד חמוד! מעניין איך הגיב רומן

יורם אורעד אמר/ה...

שלום שאדיה

זה באמת תלמיד חמוד. מה שקרה הוא שבאופן חריג,הרשיתי לעצמי להתערב בשיעור ולשאול את התלמיד מה הוא חושב - האם האיש מקבל את מהירות האוטובוס או לא? הוא אמר שהוא לא מקבל את מהירות האוטובוס. כיוונתי אותו ושאלתי האם הוא חושב שזה מסוכן לקפוץ מאוטובוס בזמן נסיעתו? הוא ענה בחיוב ואז ביקשתי ממנו לחשוב מה זה אומר לגבי שאלתו. כאן עצרתי מאחר שלא רציתי לשבש את מהלך השיעור ולהפריע לרומן.