יום חמישי, 4 בפברואר 2010

כמה דברים יפים ביום חורף גשום




מה שאתם רואים בתמונה למעלה, הוא תמונת השלג שלא היה, בירושלים. כמו בפעמים קודמות גם היום ציפינו, ובמיוחד התלמידים, לשלג בירושלים, אולם הוא לא הגיע. הציפיה הזו אולי מסבירה את ההיעדרות הדי משמעותית של תלמידים בכיתות. התמונה התחתונה היא הניסוי היפה של גידול גבישים, שהציג עידו לפני תלמידיו (ראו בהמשך), אחד ממספר דברים יפים שראיתי היום בכיתות, המתוארים להלן:

  • שאדיה דנה בנוסחת אנרגית החום והציגה אותה בסדר שלא היה מוכר לתלמידים. אחד מהם אמר שהנוסחה איננה נכונה משום שסדר הגורמים במכפלה הוא שונה ממה שהוא מכיר. שאדיה נקטה בצעד מתוחכם - במקום לומר לתלמידים שהסדר אינו חשוב היא הציגה לפני הקבוצה את שלושת האפשרויות לכתוב את הנוסחה, ובדקה את התוצאה המתקבלת עבור חום סגולי מסוים, תוספת טמפרטורה מסויימת ומסה מסויימת. להפתעת חלק מהתלמידים, התקבלה אותה תוצאה.

  • רומן ניצל את האווירה החורפית כדי להפנות את תשומת לב התלמידים למה שקורה בימים קרים – החלונות לחים, יש עליהם מים. הוא שאל למה זה קורה. התפתח דיון ולבסוף רומן והתלמידים הגיעו לכך שיוצאים אדי מים מהפה והם מתעבים על החלונות.
  • עידו עשה שיעור בנושא העשרה הנוגע לטיסת החלל של אילן רמון ושאל שאלות מעניינות שהתקשרו לנושא התנועה של אסטרונאוטים בחלל תוך שילוב חוקי ניוטון שהם כבר למדו במסגרת פרויקט הטילים שלו – למשל, איך אסטרונאוט יכול להשתמש בכלים מארגז הכלים שלו כדי לנוע לכיוון ההפוך כדי להגיע בחזרה לחללית שלו?
  • עידו הציג לפני התלמידים את אחד הניסויים שנעשו בקולומביה, החללית של אילן רמון, בנוגע לגידול גבישים בחלל. הוא השווה בין גידול גבישים בחלל לבין גידול גבישים על פני כדור הארץ. מלבד תמונות שהציג לפני הכיתה באמצעות המחשב שלו, הוא ערך ניסוי יפה של גידול גבישים (ראו למעלה).

סוף שבוע נעים לכולם

אין תגובות: