יום חמישי, 14 בינואר 2010

חום וטמפרטורה



בביקורי בקבוצותיכם היום עסקתם כולכם באופנים שונים בביסוס המושג חום, מעבר חום וניסיונות למנוע את השימוש המוטעה במונח קור כמושג פיזיקאלי. ראיתי מספר נסיונות מעניינים לעשות זאת. כמו כן עסקתם בחום הכמוס. נהניתי לראות כיצד עוררתם כולכם דיונים בקבוצות שלכם תוך כדי מעורבות של התלמידים ברמה זו או אחרת.

להלן כמה התרחשויות מעניינות שראיתי בשיעורים היום:

  • עידו לקח כוס מים שחימם באמצעות להבה ושאל את התלמידים מה צריך לעשות כדי להאיט את מהירות החלקיקים במים. מעניין שגם לאחר דיון ממושך למדי לא הייתה תשובה בפי התלמידים, דבר המעיד על כך שקשה להפנים אצלם את מעבר החום לסביבה כעניין שמתרחש עקב מסירת אנרגית תנועה של החלקיקים במים לחלקיקי האוויר כאשר הכוס חשופה לאוויר.כמו כן, נראה שלתלמידים קשה להפנים את הקשר בין תנועת החלקיקים לבין הטמפרטורה (שהיא בעצם הביטוי לטמפרטורה הממוצעת של חלקיק) ובודאי שקשה להם להפנים את היותה של אנרגית החום הכוללת סכום כלל אנרגיות התנועה של כל החלקיקים.
  • בדברו על טמפרטורה עבר עידו כל העת בין שימוש במונח טמפרטורה לבין שימוש במונח אנרגית התנועה הממוצעת של חלקיק , הליך שיש בו כדי לקדם את הפנמת הטמפרטורה כביטוי לאנרגית התנועה הממוצעת של החלקיקים.
  • יסאר קיים דיון מעניין עם מעורבות גדולה של הכיתה, שעסק בשימוש הנכון במונח חום ולא קור. הוא התעקש על השימוש במונח מעבר חום ולא "מעבר קור" כך שכאשר למשל אומרים שגוף מתקרר לא מדובר על אנרגית קור שעוברת אל הגוף אלא על אנרגית חום שעוברת מן הגוף לסביבה.כמו כן יסאר התעקש עם התלמידים על הצגת הסברים מצידם כאשר הם טוענים טענה מסויימת. למעשה הוא התעקש על שימוש בטיעון, שהוא הסבר המלווה בנימוקים. בשיעור שלו גם נשאלו על ידי תלמידים שאלות מעניינות כגון: מה קורה כשאני חולה וטמפרטורת הגוף שלי עולה, למה שטמפרטורת האוויר שמסביב תעלה בגלל תה חם.
  • רומן הציע לתלמידיו דרך לימוד והערכה אחרת – באמצעות פרויקטים שכל קבוצה תעשה. הוא הציג את העניין לבחירת התלמידים – האם כן או לא.
עד כאן לעכשיו

שבוע טוב ומהנה לכולם

אין תגובות: