יום חמישי, 7 בינואר 2010

תחילת שנה אזרחית בסימן אנרגית חום



היום התחלתם להורות את נושא אנרגית החום בכל הקבוצות שלכם. ראיתי אופנים שונים של הצגת הנושא וזה יפה. לא היה אותו דגם באף קבוצה שראיתי. למשל, בקבוצתו של יסאר ואמין הציג אמין קודם סקירה כללית ומתומצתת של הנושאים שיידונו במסגרת נושא אנרגית החום כפתיח לנושא כולו. שאדיה, לעומת ז
את, פתחה בדיון יסודי על האבחנה בין אנרגית החום לבין הטמפרטורה ורק לאחר מכן פנתה לעסוק בגורמים הקובעים אנרגית חום.
ברצוני להסב את תשומת לבכם לכמה פרטים מעניינים, שנוכל ללמוד מהם:


  • שאדיה ערכה את האבחנה בין אנרגית חום לבין טמפרטורה באמצעות דיון שסוכם בטבלה על הלוח. היא שאלה שאלות כגון מה קשור לחום, מה קשור לטמפרטורה, ואת מה שנאמר כתבה בטבלה , ולאחר מכן קיימה על כך דיון.
  • שאדיה הפנתה שאלות באופן מכוון לתלמידים שאינם משתתפים. דבר זה יש בו כדי להפוך אותם למעורבים, ולשדר מסר של התעקשות על שיתוף כל התלמידים באופן אקטיבי בשיעור.
  • שאדיה עשתה קישור לנושא החלקיקים ושאלה שאלות כגון "איך זה קשור לחלקיקים?". היא הגיעה עם התלמידים לכך שהחלקיקים נעים יותר מהר כאשר מחממים גוף.
  • בשיעור של שאדיה עלתה השאלה מה הקשר בין מעלות צלזיוס למעלות פרנהייט. למרות שאין זה כה חשוב, הרי שהיות והשאלה הגיעה מכיוון התלמידים כדאי לטפל בה ולתת לה מענה בשיעור שלאחר מכן, לא בהכרח עבור כל הכיתה אלא לפחות עבור התלמיד השואל (למשל לתת לו את הנוסחה לחישוב המעבר בין סולמות הטמפרטורה השונים, או אולי להציע לו לחפש את הנוסחה הזו באינטרנט ולהציגה לפני הכיתה - גם זאת אפשרות ראויה).
  • בשיעור של יסאר ואמין אחד התלמידים אמר שגם קור עובר. כדרכו להתייחסות רצינית לשאלות, אמין התייחס גם לשאלה זו והפנה את תשומת לב התלמיד לכך שתמיד אנחנו מדברים על מעבר חום. באופן כללי, כדאי להקדיש לנושא זה זמן, ולשלב דוגמאות שונות ולשאול שאלות שונות. זהו נושא שקיים בו בלבול אצל תלמידים ותלמידים רבים סוברים שקיימות שתי מהויות שונות - חום וקור, וזה כמובן איננו נכון. קיים חום והוא עובר ממקום למקום. כאשר חום נפלט מגוף אנחנו אומרים שהוא מתקרר וכאשר חום נוסף לגוף אנחנו אומרים שהוא מתחמם.

סוף שבוע שלו, טוב ומהנה לכולם


אין תגובות: