יום שני, 30 במרץ 2009

כמה תובנות בנוגע להפעלת הבלוגים באימוני הוראה



בחודש אוקטובר של השנה שעברה (2008), התחלתי להפעיל איתכם בלוגים בעבודת אימוני ההוראה מתוך מחשבה שהדבר יקל על עבודת הרפלקציה וכן יאפשר יתר שיתופיות. אני חושב שהזמן שחלף מאז (כחצי שנה) מספיק דיו להפקת כמה תובנות, מסקנות, לקחים והמלצות בנוגע להפעלתם במסגרת אימוני ההוראה:

יתרונות

  • שקיפות: הבלוג שקוף לעיני כל הסטודנטים. תכונה זו אפשרה לכם, הסטודנטים, ללמוד אחד מן השני. לא כולכם ניצלתם תכונה זו אבל חלק גדול מכם בפירוש עשה זאת. חלק מן הדברים שהועלו בבלוג על ידי הסטודנטים זכה לתגובות וגם נראה שמסקנות, הליכים דידקטיים שבוצעו ועוד, נקראו ונלמדו על ידי סטודנטים אחרים בתוך הקבוצה.
  • גיבוש מחשבות לעצמי: הפרסום בבלוג איפשר לי עצמי להרהר ולגבש מחשבות. נכון שניתן לעשות זאת גם במתכונת של וורד ובלי לפרסם כלל אולם קיים לדעתי הבדל משמעותי בין מצב שבו אני יודע שאיש אינו עתיד לקרוא את מחשבותי לבין מצב שבו אני מודע לכך שיש להן קוראים פוטנציאליים - גם הסטודנטים שלי אך גם אנשים אחרים מרחבי הרשת.
  • קלות הפעלה: לדעתי, הפעלת הרפלקציות באימוני ההוראה באמצעות הבלוג, אפשרה קלות ונגישות גדולה יותר באופן משמעותי מאשר האופן שבו הדבר נעשה עד כה (דהיינו באמצעות דוא"ל). לדוגמה, לקריאת רפלקציה של אחד מכם, כל מה שעלי לעשות הוא להקליק על הבלוג שלו, המצוי ברשימת הבלוגים של הסטודנטים, לקרוא ולהשיב. זאת, בניגוד לשימוש בדוא"ל שחייב כניסה לדוא"ל של הסטודנט, הורדת מסמך הרפלקציה שלו שנשלח באמצעות הדוא"ל ולאחר מכן התגובה שלי, שנשלחה בדוא"ל או כמסמך וורד המצורף לאימייל, דבר שעוד יותר סירבל את פעולת הניהול של הרפלקציה.
  • אפשרות לצפיה ברפלקציות ולתגובה אליהן: השימוש בבלוג איפשר לנו לקרוא בקלות אחד את דברי השני ולהגיב בצורה קלה וידידותית מכל מקום. נכון שהדבר אפשרי גם בדוא"ל על ידי שליחה לרשימת התפוצה של כל הסטודנטים והמרצה, ומענה ב"השב לכולם" אך זה מסורבל בהרבה.
  • שימוש בתגיות: השימוש בתגיות בבלוג איפשר ומאפשר לי ולכם לחפש רשומות שלכם, הסטודנטים, ושלי, דבר שאיננו קיים כלל בדוא"ל. אינני יודע כמה מכם השתמשו בזה אך לי הדבר בפירוש סייע.
  • הבלוג כמאפשר מעקב: למרות שלא התכוונתי לכך מלכתחילה, הרי שהבלוג הפך עבורי ועבור כולנו למעין מקום ריכוז של דברים עיקריים שנעשו במהלך הלימודים. אתם, הסטודנטים, וגם אני (ואני עושה זאת) יכולים לעיין בדברים וללמוד מהם באופן מרוכז על מה שנעשה במהלך הזמן ולקבל גם פרספקטיבה של הדברים.
  • קישור לאתרים או מסמכים שימושיים: האפשרות לקשר בקלות בבלוג לקישורים שימושיים שונים כגון אתרים בנושאי חינוך מדעי ומסמכים שונים שחולקו ונשלחו במהלך הזמן, הפך את הנגישות למידע רלוונטי וממוקד לצרכינו לזמינה מאד.
  • אפשרות מעקב בשבילי כמדריך דידקטי: מבחינתי כמדריך דידקטי, הבלוג מאפשר נוחות וקלות במעקב אחרי הבלוגים של הסטודנטים. ניתן למשל לראות מיד אילו סטודנטים הגיבו לאחרונה, ניתן להכנס לרשומות שלהם ולעקוב אחריהם, ללא צורך להתחיל לחפש למשל באימייל או במסמכי וורד.
  • האפשרות לשלב תמונות: הבלוג מאפשר לשלב תמונות בקלות. האמת היא שעד כה השתמשנו ביכולת הזו רק באופן מינורי אבל בהחלט כדאי יהיה להגביר את השימוש בה בעתיד, כאשר זה יהיה נחוץ.
  • יצירת בלוגים המותאמים אישית לכל סטודנט: השימוש בבלוגים אישיים שימש פלטפורמה ליצירת מקום אישי לכל סטודנט על פי צרכיו ועל פי סגנונו.
  • תרומה לקהלים חיצוניים: הבלוג לא נבנה מתוך כוונה לתרום לקהלים חיצוניים, אבל כמובן שהוא מאפשר גם לאחרים ליהנות מהידע המצטבר בו ומהתובנות שהועלו בו ואני שמח על כך.

חסרונות:
  • הבלוג גלוי לעין כל: מה שמהווה יתרון, הוא גם חיסרון - העובדה שהבלוג גלוי לכל. ייתכן שהיו ויהיו דברים שאתם הסטודנטים לא רציתם ולא תרצו לשתף עם אחרים, אלא רק מולי ולא מול כולם. זה מובן. לדעתי אפשר להתמודד עם כך באמצעות האימייל, באופן כזה שמי שירצה להעביר פריטים רק לעיני בלבד יעביר זאת דרך האימייל. זה כבר קרה, אם כי מעט מאד, כי בסופו של דבר אנחנו משתפים עניינים מקצועיים הקשורים לחינוך מדעי, ולכן לא מתעוררת, או כמעט ולא מתעוררת, נחיצות להסתיר דברים, אלא להיפך - לחשוף ולשתף.
  • אין תמיכה בהצבת קבצים: הבלוג במתכונתו הנוכחית, איננו מאפשר הצבת קבצים פשוטה, למשל קבצי וורד, פאוור פוינט ועוד. בבלוג זה התגברנו על כך על ידי קישור לאתר וויקי שבו הצבנו את המסמכים הדרושים לנו. הוויקי נתן פתרון טוב למדי לצורך בהצבת קבצים.
  • הבלוג עובד רק אונליין: במקרה שאין גישה לאינטרנט אין גם אפשרות לעבוד בבלוג. אני חושב שזהו חסרון מזערי ביותר משם שאת אותו הדבר בדיוק ניתן לומר גם על האימייל.


לסיכום, מנקודת הראות שלי, לאור ניסיון של כחצי שנה (מאז אוקטובר 2008) אני מוצא שהשימוש בבלוג הוכיח את עצמו ככלי נוח ויעיל באימוני ההוראה וכן עבור שיעורי הדידקטיקה. עושר האפשרויות שבו מאפשר דברים רבים כגון התאמה לסגנון אישי של הסטודנט, שילוב אלמנטים ויזואליים שונים ועוד.

אשמח לקבל תגובות, שאלות, הארות וכו", על מה שאמרתי.

בברכה

יורם

2 תגובות:

אודי אמר/ה...

היי יורם, לדעתי החיסרון הבולט בבלוג הוא כמו שכתבת- הוא חשוף לעיני כל.. אני קיבלתי תגובה דיבילית ממישהו אנונימי שלא הייתי מעוניין לקבל, לכן הבלוג הוא באמת נחמד אך הוא בבחינת "אליה -וקוץ בה.."

יורם אורעד אמר/ה...

היי אודי

אני חושב שמה שאמרת הוא, אכן, אחד מחסרנות הבלוג. יחד עם זאת, אתה יכול לשלוט על כך בקלות - באמצעות הגדרות החשבון שלך אתה יכול להגדיר שכל תגובה הנשלחת אליך, תצטרך לעבור קודם את אישורך. יסאר, למשל, משתמש בתכונה זו. מצד שני, החסרון בשימוש בתכונה זו הוא הסרבול. אני לא הייתי משתמש בה משום ששיעור המקרים של תגובות כאלה הוא זניח ביותר (לי, למשל, זה עוד לא קרה מאז התחלתי להפעיל את הבלוג).