יום חמישי, 12 במרץ 2009

אחרי המבחן על אנרגית החום



היום, יום קיום המבחן בנושא אנרגית החום, המבחן התנהל באופן תקין וסדיר בדרך כלל, אך היה טווח די רחב של התייחסות והתנהגויות של תלמידים .היו קבוצות שבהן ניכר שתלמידים התכוננו לקראת המבחן ולעומת זאת קבוצות שההכנה לקראת המבחן לא נמצאה בסדר עדיפות גבוה בסדר היום שלהם. משיטוט בין הקבוצות ראיתי שקיימות עדיין מספר בעיות בהבנת מושגים שונים הקשורים באנרגית החום. אחת מהן הייתה הבלבול בין טמפרטורה לבין הפרש טמפרטורה. בעיה נוספת הייתה הקושי של חלק מהתלמידים להשתמש בנוסחת אנרגית החום כדי למצוא פרמטרים שונים כגון טמפרטורה. שוב ושוב מעניין לראות שבעוד שהתלמידים עושים בקלות (כך יש להניח) שימוש במשוואות אלגבריות בשיעורי אלגברה, הם מתקשים לעשות זאת כאשר זה נוגע לפיזיקה, כאילו מדובר במשהו שונה לחלוטין. יניב העלה היום נושא זה בשיחת הרפלקציה שלנו היום ואני מודה שאין לי, וגם לא לאחרים שאני מכיר, תשובה מעשית ועכשווית לנושא זה. הפרדה מוחלטת זו, שהתלמידים עושים בין מקצועות שונים, במקום להשליך מפעולות וממושגים שהם משתמשים בהם במקצוע אחד, לדברים דומים שהם עושים במקצוע אחר (כדוגמת המשוואות), היא כאובה.
עניין נוסף - ברצוני להעלות הצעה שהציעה רנאן, הצעה שנראית לי ראויה מאד, חשובה מאד ויש בה גם הזדמנות להתנסות בסוג אחר של הוראה. כידוע, חלק מן התלמידים בכיתתה של קרן הם תלמידים לקויי למידה שיש צורך להסביר להם מושגים ותהליכים באופן אחר מאשר לכלל התלמידים. למעשה, יש צורך לקחת אותם (מדובר על 3-5 תלמידים) וללמדם באופן צמוד יותר ופרטני יותר וגם לבחון אותם כך. רנאן מציעה שנעשה מעין תורנות סטודנטים שבה פעם בשלושה שבועות, ייקח סטודנט מתוך זוג סטודנטים, תלמידים אלה, וילמד אותם באופן פרטני את החומר המקביל שלומדים חבריהם בכיתה. זה יוכל כמובן לעבוד רק בקבוצות שבהן יש זוג מורים ( אודי ויניב, אמין ויסאר, אמתיסאל ועביר). אני חייב לומר שבמבט ראשון, ההצעה נראית פשוט מעולה. אולי נעלה אותה לדיון בפגישה הבאה שלנו. עניין אחר שאני מעוניין להציע היא למידת עמיתים. הכוונה היא שמדי פעם, סטודנטים יבקרו בקבוצות אחרות ויתרשמו מדרך ההוראה של עמיתיהם ולאחר מכן נביא את ההתרשמויות והשאלות לדיון. אני מציע שנדון גם בכך.

5 תגובות:

אלאא שרארה אמר/ה...

אני מסכימה עם העניין ואת הרעיון של רנאן..ודווקא יכול להיות שנעשה קבוצה אחרת של החלשים..ואז מורה ילמד אותה באופן קבוע.
מה שרציתי להעלות עןד..העניין של ההקלות...לתלמידים שיורד להם שאלות..זה עניין שלא דנו עליו..האם אני בודקת להם 8 מתוך 9.
האם אני לא מתיחסת להסבר..כי הם לא יכולים להביע בהסבר.??!1

RomanKhait אמר/ה...

רעיון הוראה פרטנית מאוד טוב.רק צריך לעשות את זה בצורה דיסקרטית.
תלמידים חלשים מאוד מפוחדים וזה מחליש אותם.מודל שתלמידים עובדים עצמאית ומורה(מדריך)מסתבב ועוזר פסיכולוגית יותר פשותה. אפשר שתלמידים יקבלו מתלות ברמת קושי שונה. אני מחפס חומר מוכן עם מתלות.

יורם אורעד אמר/ה...

אלאא ורומן, כל הכבוד על תגובותיכם. לאלאא, עניין ההקלות הוא לשיקולך. אחת האפשרויות היא לעשות כפי שהצעת - לבדוק להם פחות שאלות. אפשרות אחרת היא לתת להם עוד זמן אבל אני חושב שאפשרות זו היא פחות מעשית כרגע משום שקשה לחשוב על זמן נוסף שניתן לתלמידים לעשות את המבחן שלהם.
לרומן, אינני מסכים שהסיוע הפרטני חייב להיות דיסקרטי. זה אולי היה נכון למציאות שהייתה בישראל לפני שנים רבות, אבל היום תלמידים הם בדרך כלל פתוחים ונכונים הרבה יותר לקבל סיוע והם אינם רואים בכך בושה. עניין ההקלות הפך לכל כך רווח שאין זה עלבון בעיני התלמידים להיות בעל ליקוי למידה כלשהו או צורך כלשהו.

אודי אמר/ה...

אני בעד שסטודנטים יבקרו בכיתות אחרות , ויהיה מעין סבב מסודר. המטרה תהיה להיחשף לשיטות הוראה אחרות שיכולות לתרום , וכן לבעיות שונות בקרב התלמידים. התלמידים שישהו בכיתות האחרות יהוו כוח עזר לסטודנט מעביר השיעור בכל מה שקשור למשמעת וכיוצא בזה..

יורם אורעד אמר/ה...

אודי, היחשפות לשיטות הוראה ולמאפיינים אחרים של הוראה של עמיתים היא עניין חשוב ביותר וכפי שאמרת כל אחד מכם יכול להתרם ממנו. אינני יודע אם כדאי להחליט על סבב מסודר של ביקורים, בין השאר משום שמעת לעת מתרחשים דברים בלתי צפויים (כגון היעדרות של סטודנט זה או אחר). כרגע נראה לי יותר שכדאי להחליט על העניין משיעור לשיעור. אני מציע שנדון בכך ביום חמישי הקרוב בפגישה שלאחר השיעורים.