יום חמישי, 29 בינואר 2009

סטודנטים מציגים את מערכי השיעור שלהם



שיעור הדידקטיקה הוקדש היום להצגת מערכי שיעור על אנרגית חום. למעשה, הכוונה המקורית שלי הייתה לצפות במערכי השיעור לפני הפעלתם בכיתה אך מפאת עניינים דחופים יותר, העניין נדחה פעם אחר פעם. היתרון היה שזכינו לשמוע גם את תגובות הכיתה לשיעורים. מפאת קוצר הזמן הספקנו לראות רק את הצגת מערכי השיעור של שתי קבוצות - זו של רנאן וזו של אלאא אך למרות זאת הספקנו לראות דברים מעניינים. במערך השיעור שלהן ובהפעלתו בכיתה, רנאן הקפידה מאד על קישור נושא החום לחוק שימור האנרגיה. תמיד טוב לעשות קשרים בין מושגים ועקרונות שונים. הליך כזה מחזק את הבנת המושגים ואת הפנמתם. זה טוב במיוחד כשמדובר על חוק שימור האנרגיה. רנאן הקדישה זמן גם לאבחנה בין חום לטמפרטורה.
מספר דברים מעניינים שעלו בשיעורים של רנאן:
  • לשאלה מה קורה כשמערבבים מים בטמפרטורה של 20 מעלות עם מים בטמפרטורה של 50 מעלות השיבו חלק מן התלמידים שהטמפרטורה תהיה 70 מעלות, במלים אחרות חיבור של שתי הטמפרטורות. זאת, למרות ניסיון החיים שלהם שמעיד שאין זה נכון. רנאן הפנתה אותם לתופעות המוכרות להם בחיי היום יום כגון הוספת מים קרים לתה, הגורמת להורדת טמפרטורת התה. לאחר שעשתה זאת, חזרה שוב לדיון בעניין ערבוב המים בטמפרטורות שונות ונראה שעכשיו התלמידים הפנימו והבינו.
  • לשאלה מתי צריך אנרגית חום גדולה יותר - לחימום מים מטמפרטורה של 20 מעלות ל-30 מעלות, או לחימום מים מטמפרטורה של 40 ל-50 מעלות, ענו חלק מן התלמידים שבמקרה השני תהיה אנרגית החום גדולה יותר.
אצל תלמידיה של אלאא עלתה האמירה המעניינת הבאה:
  • לשאלה מה ההבדל בין טמפרטורה לאנרגית חום השיבו התלמידים שטמפרטורה היא מעין תכונה של החומר במצב מסוים בעוד שאנרגית חום איננה כזאת. לדעתי, אמירה כזו מעידה על הבנה אינטואיטיבית של מושג הטמפרטורה. ייתכן שהכוונה במילה "תכונה" היא שאין לטמפרטורה קשר למסת הגוף. טמפרטורה נתונה יכולה להיות של גוף קטן ושל גוף גדול כאחד, מה שאינו נכון לגבי אנרגית החום, שם אנרגית החום המועברת לגוף תלויה במסת הגוף.
סוף שבוע טוב ונעים לכולם יורם

אין תגובות: