יום חמישי, 8 בינואר 2009

המבחן המשותף על אנרגית תנועה ואנרגית גובה יצא לדרכו



היום הגשתם לתלמידים את המבחן המשותף הראשון שלכם לכל ששת הקבוצות שאתן מלמדים. דנו כבר רבות על הצורך במבחן המשותף אך אזכיר לפחות שניים מן הצרכים שהוא עונה עליהם: הצורך במבחן שיהווה בסיס משותף לדון בו כאשר ננתח את המבחן וכן הצורך לשתף ידע בנוגע לכתיבת מבחנים והערכתם. בהקשר להערכת מבחנים, שינינו היום מכוונתנו לערוך דיון על מערכי השיעור השונים שכל אחת מן הקבוצות הכינה. זה היה בעקבות בקשתה של רנאן לכתוב את המחוון שלא הספקנו לעשות בשיעור הדידקטיקה הקודם, מפאת קוצר זמן. כזכור לכם, בשיעור הדידקטיקה הקודם (בשבעו שעבר) התכוונתי לא רק לבנות ביחד את המבחן המשותף, אלא שגם נבנה עבורו מחוון. לצערנו, מפאת קוצר זמן, הספקנו (בקושי) לבנות את המבחן עצמו ולא נגענו כלל במחוון. שלחתי לכם את המבחן המשותף עם הניקוד המוצע שלי וללא מחוון מפורט מעבר לניקוד של כל שאלה. רנאן הציעה היום לשנות ולדון במחוון עצמו במקום לערוך שיעור דידקטיקה על מערכי השיעור שלכם, כפי שהיה בכוונתי לעשות מלכתחילה. אני מודה לה על הבקשה משום שאכן היה זה דחוף וחשוב יותר לבנות ולהסכים על המחוון כדי שיהיה לנו בסיס אחיד (פחות או יותר) להערכת המבחן. בשבוע הבא הבסיס המשותף הזה יסייע לנו לבחון את שאלות המבחן ולנתח אותם מבחינת קשיים, התאמה לתלמידים ועוד. לגבי המבחן עצמו, עד כמה שראיתי מן השיטוטים בין קבוצותיכם, המבחן התקבל על ידי התלמידים בצורה טובה ולא התעוררו תלונות מיוחדות מצידם או קשיים מיוחדים. נראה שרמת ודרישות המבחן היו מותאמות לדרישות שלנו - המבחן לא היה קשה מדי ואף לא קל מדי. לדעתי, המבחן הלם יותר את רמת התלמידים ואת הדרישות שלנו מהם, יותר מאשר הקודם. זו לדעתי אחת התוצאות של דיון משותף במבחן ושל שיתוף ידע. באמצעות הדיון ושיתוף הידע נבחנות סוגיות שונות שלא נתנו את דעתנו עליהם כפרטים הכותבים מבחן והביא אותנו לבנות את השאלות באופן טוב יותר. בשבוע הבא ננתח את תוצאות המבחנים וננסה ללמוד מהם על אודות בעיות וקשיים של התלמידים וכן על הצלחות שלכם בהקניית מושגים ועקרונות.

סוף שבוע נעים ושקט לכולם

אין תגובות: