יום חמישי, 5 בפברואר 2009

קצת על ענייני סדר ומשמעת



היום ראיתי שני אירועים הקשורים לענייני סדר ומשמעת של תלמידי חטיבת הביניים שאתם מלמדים, שחשוב לדעתי עליהם. יש מה ללמוד מהם:

  • רנאן דנה בשיעור הראשון שלה בבעיות של משמעת וקשב שהיו בשיעור הקודם שלה בשבוע שעבר. היא הקדישה את השיעור לדיון בבעיות המשמעת, שמעה את דברי התלמידים והאזינה להם בכבוד ובסבלנות רבה. היא הציגה את דעתה בנושא ושמעה בחזרה את דעותיהם. השיעור היה לא פשוט וגם לא שקט ורנאן נתנה בחוכמה במה לביטוי דברי התלמידים והדיון שהתקיים התייחס בכנות רבה ובאופן ענייני לדברים שהועלו. בשיעור השני התקיים שיעור בענייני התוכן עצמם (אנרגית חום). השיעור השני היה מופתי. הוא התנהל באווירת שקט ושלווה, ושיתוף פעולה ומעורבות של התלמידים. מסתבר שהשיחה עם התלמידים סייעה מאד ושינתה את המצב מן הקצה אל הקצה. התלמידים חזרו למסלול הלימודים וההקשבה, ובגדול. כל הכבוד לרנאן.

  • בקבוצתו של רומן, יניב החליף את מקומו של רומן שנעדר. השיעור התנהל באופן מאורגן ביותר, מובנה ובהיר בצורה יוצאת מן הכלל. למרות שזו איננה קבוצתו של יניב, לא הייתה לו שום בעיה לנהל שיעור ראוי מאד שבו התקיימה השתתפות והייתה מעורבות רבה של התלמידים. לדעתי, מה שתרם לכך הוא האופן הבהיר והמובנה בו התקיים השיעור, בירור נקודות בעייתיות בחומר, וכן השקט והרוגע של יניב.

להתראות ביום חמישי הבא

2 תגובות:

אמין ברהום אמר/ה...

אני חושב שככל שרוכשים נסיון בהוראה רוכשים גם דרכים חדשות בטיפול בבעיות ולכן צריך תמיד לחשוב על שיטות שדרכן אפשר לטפל בבעיות ואולי לפעמים זה אנו שגורמים לבעיות אז צריך גם להתחשב בשיטה בה אנו מלמדים וגם לחקור את עצמנו ולראות מה אפשר לעשות לקידום הלימידה בכדי למנוע מצבים בעיתים.

יורם אורעד אמר/ה...

אמין שלום

אני מסכים אתך בעניין הניסיון בהוראה שהוא קריטי וחשוב ללמידת דרכים חדשות לטיפול בבעיות. גם דרך ההוראה, כפי שציינת, חשובה למניעת בעיות משמעת ומורה טוב מתאים את עצמו עם הזמן בצורה טובה יותר ויותר, לתלמידים שהוא מלמד. ככל שהמורה הטוב צובר ניסיון, הוא לומד כיצד להתאים את דרך ההוראה שלו לקבוצה ולתלמידים המרכיבים את הקבוצה. באופן כזה הוא גם מונע בעיות משמעת משום שהתלמידים לומדים בצורה המותאמת להם וכך מבינים טוב יותר את החומר ומתחברים אליו, דבר שיש בו כדי למנוע בעיות משמעת.