יום חמישי, 22 בינואר 2009

ניתוח המבחן המשותף



היום ערכנו ניתוח של המבחן המשותף שבנינו ביחד והגשנו לכל הקבוצות לפני שבועיים. בניתוח המבחן עלו דברים מעניינים וחשובים. אני מציג כאן את סיכום הדברים שעלו:

בעיות כלליות
  • חלק מכם אמר שרמת השאלות הייתה גבוהה ממה שנלמד בכתה. חלק אחר טען שהרמה תאמה את מה שנלמד.
  • ציינתם שהמבחן היה קשה במיוחד לאלה שנעדרים מן השעה השנייה באופן קבוע (העדרות על רקע השתתפות במסגרת של מצויינות).
  • היה לעתים זלזול בהתכוננותם של תלמידים למבחן, דבר שהשתקף בתוצאות של חלק מן התלמידים.
  • המבחן שיקף בעייה של אי שליטה מסוימת בבידוד משתנים ממשוואות אלגבריות. הדבר בא לביטוי בשאלה מספר 1 שבה היה צריך לחלץ את הגובה מתוך ידיעת המשקל ואנרגית הגובה. יחד עם זאת, אצל אלה מכם שתרגלו את הנושא (של חילוץ משתנים) עם התלמידים לא הופיעה הבעיה.

בעיות בשאלות ספציפיות


  • שאלה 2: סעיף ב ו-ג יצרו בלבול אצל התלמידים. שני הסעיפים דנים באותו העניין - הקשר בין הגובה לבין אנרגית הגובה. העודפות הזו (שתי שאלות על אותו עניין) בלבלה.
  • שאלה 5: הנתונים לגבי מסות המשאיות אינם מציאותיים. צריך היה להשתמש בנתונים מציאותיים, למרות שאין זה משנה כלל מבחינת הפיזיקה.
  • שאלה 7: השימוש במונח "מקסימלי" איננו ברור לכל התלמידים. היה צריך לכתוב אותו באופן אחר. כמו כן, לא היה ברור שצריך לבחור רק באחת מבין האפשרויות-או שינוי מהירות או שינוי מסה ולא בשתיהן. גם השימוש במלים "נע במהירות קבועה" יש בו כדי לבלבל. היה מספיק לדבר על גוף שנע.
  • שאלה 8: היעדר הערכים המספריים של מסות המכונית והמשאית הפריע לתלמידים.
הצעות והמלצות

  • לפני מבחן, כדאי לתרגל את הנושא או הנושאים הנלמדים, על ידי תרגול עם שאלות ברמה גבוהה יותר מאלה שיופיעו במבחן. כך יהיה לתלמידים קל יותר במבחן עצמו.
  • במהלך החזרה על המבחן כדאי אולי לחלק את התלמידים לקבוצות באופן דיפרנציאלי על פי רמתם. הערה שלי: כאן יש להביא בחשבון את המשאבים הנדרשים מכם ואם אתם יכולים לעמוד בהם. בקבוצה שבה יש זוג מורים זה קל יותר.
  • לקראת בניית מבחן משותף, צריך להיערך זמן רב מראש גם מבחינת הנושאים שילמדו ומה יילמד בתוכם.
  • במבחן כדאי להשתמש ככל האפשר במונחים "בגובה העיניים", דהיינו מונחים פשוטים שיהיו מובנים לכל התלמידים.
  • הקראת המבחן: אפשרות שהוצעה היא להקריא לתלמידים שאלות עם פוטנציאל בעייתי ולברר אם הן מובנות. אפשרות אחרת היא לומר לתלמידים לדלג על שאלות שלא הובנו ואז, בזמן כלשהו במהלך המבחן, להבהיר ביחד עם כולם את השאלות הבעייתיות.
  • הכנת שתי גרסאות מבחן שונות עם הבדלים מספריים ביניהם: הוצע לכתוב שני מבחנים עם שאלות דומות מאד אך עם הבדלים מספריים ביניהם. זאת, כדי למנוע העתקות.

אין תגובות: