יום חמישי, 18 במרץ 2010

מבחנים, כוחות ואסטרטגיות חשיבה


מחצית מהקבוצות שלכם עשו היום מבחנים והמחצית השנייה המשיכו בלמידה הרגילה. רומן המשיך עם קבוצתו בגישת הפרוייקטים שלו. כזכור, מזה כמה שבועות הוא מטיל על תלמידים שונים ללמד בעצמם נושא נתון בתוך מסגרת הכיתה. עד כה זה עובד יפה ומוכיח את עצמו, למרות שהקבוצה היא קשה. ייתכן שכדאי לנסות להפעיל גישה זאת באופן כזה שלמשך שיעורים אחדים, יעבדו כל התלמידים בקבוצות קטנות של שלושה או ארבעה בלמידה עצמית של נושא נבחר ולאחר מכן יציגוהו לפני הכיתה. אפשר לומר לתלמידים שמותר ואפילו רצוי, לשאול את הקבוצות המציגות שאלות ולהעיר הערות.
עידו לימד את נושא הכוחות. הוא ערך עם תלמידיו דיון אתגרי ומעניין על מהותו של הכוח, שאל שאלות ובתשובות שהתלמידים סיפקו הוא התעקש לקבל מהם נימוקים לתשובותיהם. למעשה הוא ניהל אתם דיון טיעוני. לדוגמה, הוא שאל את התלמידים על מצבים שבהם אין כוח כגון מה קורה לטיל שנע בחלל הרחוק והגיע אתם ביחד למסקנה שהוא ימשיך לנוע באותה המהירות. אחד מן הנושאים שהוא הקדיש להם זמן הוא החיכוך ותפקידו. לקראת סוף השיעור הוא נתן להם פתיח מקדים בעניין המנופים. הוא הביא איתו בקבוק פלסטיק ריק, ששימש כציר, וסרגל עץ גדול ומשקולות ונתן לתלמידים לשחק אתם. התלמידים התבקשו להעלות השערות על מצבים של הצבת משקולות שבהם יהיה איזון של הסרגל. הציוד איפשר לתלמידים לבחון את ההשערות באותו הרגע. בעיני זה יופי של הליך.
בשיעור הדידקטיקה התחלנו לדון מעט שבמעט על שילוב אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה עם תכנים. התחלנו בסדנה קצרה אך לא סיימנו אותה. זה היה צפוי מאחר שהנושא חדש. אני מתכוון להמשיך מאוחר יותר בדיון בנושא, במסגרת שיעורי הדידקטיקה.

חג שמח וחופשה נעימה לכולם

להתראות אחרי החופשה

יורם

אין תגובות: