יום חמישי, 13 בנובמבר 2008

אחרי המבחן



היום החזרתם את המבחנים לתלמידים שלכם אחרי הבדיקה. התוצאות היו שונות, לעתים אף בצורה משמעותית מאד, מקבוצה לקבוצה, אך בכל הקבוצות בהן ביקרתי (4) הייתה התייחסות למבחנים על ידי דיון בשאלות ביחד עם כל הכיתה. זוהי גישה חיובית משום שהיא הופכת את המבחן ל"שקוף" כלפי התלמידים, או במלים אחרות, חושפת את התשובות לשאלות. בנוסף, היא מאפשרת זמן ליבון נוסף של הנושאים שנלמדו.
עלתה אצלכם שאלה: באיזה שלב במהלך השיעור לחלק את המבחנים? התשובה איננה חד משמעית ותלויה באופי הכיתה ובאופי היחסים ביניכם לבין הכיתה. ניתן לחלק את המבחנים בהתחלת השיעור תוך הצהרת כוונות שאינכם מתכוונים להכנס לחשבונאות הפרטית של כל תלמיד אלא לבדוק את השאלות לגופן. אפשרות אחרת היא להגיש את המבחנים רק בתום השיעור, ממש בדקות האחרונות וכך נמנעת סערה אפשרית. השיטה הראשונה מתאימה לכיתות בוגרות יותר ואחד היתרונות שלה הוא שהיא מאלצת את התלמידים לאפק את רצונם לעסוק בעניין האישי שלהם, כדי לעסוק במבחן עצמו באופן ענייני. נכון שזה לא פשוט אבל יש באופן התנהלות זה משום מסר חינוכי חשוב, אם זה אכן

אפשרי.
כמה נקודות חשובות לגבי התייחסות לטענות של תלמידים בעניין המבחנים:
  • לא כדאי להתייחס לטענות אלה במהלך השיעור אלא לאחריו, באופן פרטי.
  • קריטריונים ברורים לנתינת הנקודות מאפשרים להסביר במדויק ובאופן משכנע מדוע הניקוד הוא כפי שהוא.
  • רצוי מאד שהבדיקה תיעשה כך שתשמור על פרטיות התלמיד.
  • קורה שעושים טעות בניקוד. אפשר לתקן. טעויות קורות.
  • לא כדאי לומר את התוצאות של תלמידים במהלך השיעור, בין אם אלו ציונים טובים ובין אם לא.

לבסוף, אני מזכיר לכם שביום ראשון, 23.11 מתקיים יום הורים. חיוני שתהיו שם. מי שיש לו שיעור באותו הזמן, מתבקש לבקש מן המרצה שלו להיעדר באופן חד פעמי. זה חשוב מאד. במקרה הצורך אוכל לכתוב לכם מכתב למרצה בעניין זה.

ביום חמישי הבא נמשיך לדון בנושא אנרגית החום ובהיבטים דידקטיים של הגשתו בכיתה. לאחר מכן, תגישו לי מערכי שיעור לבדיקתי.

בברכה ולהתראות בשבוע הבא

יורם

3 תגובות:

אלאא שרארה אמר/ה...

קראתי מה שהיה בשיעור..
ועכשיו אני מודעת לקושי בזמן החזרת המבחנים..אבל קשה לי להבין למה לא נדון בקושה של התלמידים במבחן אלא כל אחד בלבד..
למה לא נעשה את המבחן יחד ונבקש מכל אחד שלא הבין את טעותו שיבין..??

רציתי מאוד לדעת תגובתם של כמה תלמידות דווקא אלו שהגיעו לציונים גבוהים בערך?.

מה היתה הרפלקסיה..אני ממש מחכה לרפלקציה של יניב ..

יורם אורעד אמר/ה...

האם את מתכוונת שנדון בכך ביחד בשיעורי הדידקטיקה? אני חושב שזה רעיון טוב. אם יהיה זמן נעשה את זה בשבוע הבא (למרות שקשה לי להאמין). אם לא, נאמץ את זה עבור המבחנים הבאים שתתנו לתלמידים שלכם.
לגבי הרפלקציה של יניב, הוא כבר כתב אותה. קראתי אותה והגבתי אליה. את יכולה להכנס, לקרוא וגם להגיב אצלו אם תרצי.

בברכה

יורם

y-g אמר/ה...

אכן הכל נכון, לדעתי צריך בסיס חזק של אמון הילדים במורה כדי שיתאפשר דיון מקצועי ולא סערה של איפולסים אגוצנטריים של התלמידים. כמו כן בכיתות לא בוגרות מסירת המבחן כמוה כהכרזה של פירוק מסגרת השיעור ומעבר למין מצב שבו הם עם תיק על הג ומדברים זה עם זה, אתה מבחינתם כבר הלכת...