יום חמישי, 20 בנובמבר 2008

בסימן אנרגית חום



מביקר שערכתי היום בקבוצותיכם (4 מתוך 6) עולה שהגעתם לאיזון טוב של הקשר ביניכם לבין כיתותיכם. האווירה בכל הקבוצות הייתה טובה, בדרך כלל רגועה ושלווה וגם באותן קבוצות שהיו בהן התפרצויות, הן היו קשורות ברובן לשיעור ולא לעניינים אחרים. אני שמח על כך. זה מראה שעבודתכם מצליחה. כולכם נמצאים כרגע בשלב זה או אחר של אנרגית תנועה, חלקכם כבר לקראת סיומה וחלקכם עדיין באמצע הנושא פחות או יותר. בעניין זה, אני מדגיש שאין מה למהר. עדיף להפנים ולהבנות היטב מושגים ותכנים אצל התלמידים שלכם ולטפל בקשיים מושגיים ותכניים מאשר "לרוץ" בחומר. אף אחד לא רודף אחריכם. בשיעור הדידקטיקה עסקנו היום באנרגית חום ודנו במספר סוגיות שיש בהן פוטנציאל לבעייתיות אצל התלמידים. אחת מהן היא האבחנה בין חום לטמפרטורה. תלמידים נוטים לערבב את המושגים חום וטמפרטורה זה עם זה בעוד שאלה הם מושגים שונים. כיצד להתמודד עם כך? העלינו מספר אפשרויות שאחת מהן היא הצגת דוגמאות בהן ניתן לראות בבירור שאלה הם מושגים שונים. דוגמה אחת היא סיר גדול ופינג'אן קטן עם מים בתוכם. כדי להרתיח את שניהם יש להוסיף אנרגית חום גדולה הרבה יותר בסיר הגדול מאשר בפינג'אן הקטן. במלים אחרות, תוספת הטמפרטורה היא זהה עבור כמויות שונות מאד של אנרגית חום. אתם מוזמנים לכתוב כאן דוגמאות או רעיונות משלכם שיש בהם כדי לסייע להתמודד עם קושי זה.

להתראות

יורם

3 תגובות:

RomanKhait אמר/ה...

ראיתי קושי לא מבוטל בהבנת חום. פיתרון שלי -הסברים עם הדגמות, צמצום של חומר. התחלתי עם הסבר על סקלה צלסיוס (קרח, מים, קיטור). הדגמתי קומקום חשמלי(לחצ קיטור בזמן רתיחה לוחץ על ממברנה וקומקום ניפסק. עם פותחים מיחסה קומקום ממשיך להרתיך מים. אני רוצה להאמיק הבנת תהליך רתיחה (נושפים דרך קשית לכוס מים, sprite עם מדחום, רתיחה בכוס שקופה).
ילדים רואים "אח הגדול". אני בספק עם ארז טל מסוגל להבין מזה חום סגולי,מידת נזק שהו גורם גדולה מאוד.

יורם אורעד אמר/ה...

רומן ערב טוב

ניסויי ההדגמה הם באמת מבורכים. יש בכך כדי לתת לתלמידים מוטיבציה ללמוד וכן להמחיש אך לא ברור לי כיצד הניסוי עם הקומקום מסייע להם להבין מהי אנרגית חום.
הדגמת הרתיחה באמצעות כוס שקופה היא רעיון טוב להבנת תהליך הרתיחה.

אמין ברהום אמר/ה...

אני חושב שבפרק זה צריך לעבור לאט לאט משום שנושא זה הוא לא פשוט וצריך להדגיש לו את הזמן הרצוי ולתרגל איתם הרבה משום שיש תלמידים שלא מבינים מפתרון שנים או שלושה תרגילים ,אלא רק אחרי תרגול של כמות טובה של תרגילים הם מבינים את החומר ולכן כבר למדתי משהו שצריך לתת להם את הזמן הרצוי על מנת שיפנימו את החומר.