יום חמישי, 6 במאי 2010

תיווך שאלות לתלמידים במהלך מבחן



היום התקיים המבחן המשותף בקבוצותיכם. הביקורים שעשיתי בקבוצות הותירו בי רושם טוב וחשתי שלמרות אווירת סוף השנה שהחלה לחלחל בקרב תלמידי בית הספר, הם ממשיכים להתייחס ללימודים באופן חיובי בדרך כלל, ונקווה שזה יימשך עד סוף שנת הלימודים.
התרשמתי שבחלק משאלות המבחן התקשו תלמידים, גם תלמידים טובים, בהבנת המתבקש מהם. למשל, באחת השאלות התבקשו התלמידים לנמק מדוע משקל הוא כוח. אחד מן התלמידים הטובים בקבוצתה של שאדיה התקשה להתייחס לשאלה וזאת, למרות ששאלה על כוח ומאפייניו הופיעה לפני כן. לאחר דיאלוג קצר שבו תיווכתי לתלמיד את השאלה, הוא הבין. ייתכן שכדי שהשאלה תהיה בהירה יותר היה צורך לתת רמז כלשהו, למשל - שימו לב למאפייני הכוח, או - פעלו על פי הגדרת הכוח. מכל מקום, עולה כאן השאלה האם יש לתווך שאלות ולהבהיר שאלות במהלך המבחן. לדעתי כן, משום שמה שאנו מעוניינים בו הוא לבחון האם ואיזו מידה הפנימו התלמידים שלנו מושגים, עקרונות ועד כמה הם מיישמים אותם כראוי. אם כדי לבדוק זאת מבהירים ומתווכים שאלות באמצע מבחן, אין בכך כל רע. כמובן שיש להקפיד על כך שתיווך זה לא יגלוש לכך שניתן תשובה לשאלות.

סוף שבוע טוב לכולכם

יורם

אין תגובות: