יום חמישי, 15 באפריל 2010

עדו מסביר על טילים בכיתתו בשיעור הדידקטיקה





















היום נחשפנו לפרויקט הדידקטי של עדו, פרויקט שהוא יזם, תכנן וביצע בכיתתו במשך כשמונה עד עשרה שבועות. בפרויקט זה לימד עדו בכיתתו נושאי אנרגיה בתכנית הלימודים, באמצעות פרויקט נרחב למדי על טילים.
בשיעור הדידקטיקה של היום, הסביר עדו באופן מרתק ובהיר ביותר על הפרויקט שלו תוך הצגת מצגת שתיארה והמחישה את מה שנעשה. היא כללה גם סרטונים וצילומים מהפרויקט. בהוראת הנושא שלו בכיתתו עדו לא הסתפק בהסבר הפיזיקלי בלבד אלא הציג גם מעט מההיסטוריה של הטילים. על פי תיאורו המטרה בפרויקט מבחינת התלמידים הייתה לא רק לימוד מושגים ועקרונות בפיזיקה בצורה מעניינת ומאתגרת אלא גם הפוגה מרצף הלימודים הרגיל ופתיחת הראש לדברים אחרים, מעבר לתחום הלימוד. בין הדברים שהציג בכיתתו (וגם לנו) – אנשים שעושים ניסוי בטיל עם איש עליו, שהם משגרים מהים. תוך כדי הפרויקט דן עדו עם התלמידים גם על מושגים שהם מעבר לנדרש כגון לחץ אוויר. הוא סיפר על מאפיינים שמשפיעיים על תנועתם של טילים ותיאר ניסוי הכנה שערך בביתו לפני ביצוע הניסוי עם התלמידים. הוא הציג תמונות וסרטונים על ההכנות וההתנסויות שלו עם תלמידיו. כמו כן, הציג עדו התנסויות של אנשים אחרים בעולם בשיגור של טילי מים וביניהם שיגור טיל שהגיע עד לגובה של 350 מטרים, הכל באמצעות מים ואוויר (באמצעות טיל רב שלבי).
מעבר להוראת תכני הלימוד הנדרשים, עדו הפעיל באופן מרתק ומאתגר עם התלמידים שלו את מה שנקרא בלשון החינוכית האקדמית - מיומנויות חשיבה מסדר גבוה. אם להביט בעניין מנקודת הראות של רמות החשיבה המוצגים בטקסונומיה של בלום הוא אימן אותם לנתח, לעשות סינתזה (בעצם בניית הטיל באופן מושכל) ולעשות הערכה (למשל - באמצעות דרישתו מהתלמידים לחקור כיצד משפיעות פרופורציות שונות של מים ואויר , זוויות שונות וכו", על הגובה שאליו יגיע הטיל).
כאן המקום להביע את הערכתי הרבה לעדו על ההשקעה הרבה מאד שלו בפרויקט, השקעה שחרגה הרבה מעבר למה שנדרש.

כל הכבוד.

סוף שבוע נעים ומהנה לכולם

יורם

אין תגובות: