יום חמישי, 22 באפריל 2010

כוחות, מישור משופע ובעיות של אווירה לימודית


את שיעור הדידקטיקה של היום הקדשנו לדיון במצב הקבוצות שאתם מלמדים. בדיון עלו דברים מעניינים ומלמדים. באופן לא מפתיע הקדשנו את רוב הזמן לדיון באווירה לימודית ובעיות משמעת. אלאא העלתה רעיון מוצלח להתמודדות עם בעיות בכיתה ובכלל לנתינת משוב (פידבק) לתלמידים. היא הציעה שאחת לזמן מסוים, היא תזמן תלמידים לשיחה אישית, בזמן שרומן , בן זוגה לקבוצה, מלמד. באופן כזה, ניתן יהיה להתייחס לבעיות של תלמידים בשיחה, לשמוע על בעיות שלהם ולנסות להתמודד אתן. לדעתי, בקיום של שיחות יש פוטנציאל רב מאד להתמודדות עם בעיות, הרבה יותר מאשר לאמצעי מיידי של איום, ענישה או גערה. צריך לנצל את המהלך הזה גם לחיזוק תלמידים טובים או כאלה שמתנהגים כראוי ובכך לחזק גם את המשמעת בכיתה. יכול להיות שהחלוקה צריכה להיות בעתיד לסירוגין - פעם אלאא תלמד ורומן ישוחח עם התלמידים ופעם להיפך. אני רק מזכיר לכם שהקבוצה של רומן ואלאא היא כיתה בעייתית במיוחד.
היום לימדו כל הקבוצות את נושא הכוחות, באופנים שונים ובדרכים שונות. כך צריך להיות ואני שמח על כך. לא הייתי רוצה לראות תבנית אחידה של הוראה.
גם היום מילאה אלאא את מקומו של אמין, ועשתה זאת יפה. היא עבדה בצורה בהירה, שוטפת ומובנת על האבחנה בין אנרגיה לכוח. שהיתי כחצי שעה בכיתתה ולא אחזור על הכל אך אציג פרט אחד שמצא חן בעיניי במיוחד. אלאא רשמה על הלוח את הביטוי (המופרך כמובן) "אנרגית כוח" וביקשה לדעת האם קיים מושג כזה. מכאן, היא עשתה הפרדה מדורגת בין המושגים והגיעה ביחד עם התלמידים לאבחנה ביניהם.
עידו דיבר על סוגיית "המחיר" שאנו משלמים על הגברת כוח - הדרך הארוכה יותר שבאה כ"מחיר" שמשולם תמורת הכוח המופחת. הוא לימד את תלמידיו על מכונות והציג את המישור המשופע. "אין מתנות חינם" - זה היה המוטו של עידו במהלך הסברו על המישור המשופע. הוא עשה דיון מעניין על מישורים משופעים שונים כגון דיון בדרך מתפתלת בטיבט שהוא הציג לתלמידים על המחשב הנייד שלו וכן דיון על מישורים משופעים אחרים שהציג.

3 תגובות:

גילמור אמר/ה...

הבלוג שלכם נותן מקום נוסף למחשבה ודיון על ההיתנסות בהוראה. האם אתה רואה אותו מחליף את הדיון פנים אל פנים או מאפשר אפיקי תקשורת נוספים?

גם מעניין איך אתם מסבירים מה זאת אנרגיה. גם אצלנו בביולוגיה נתקלים בקושי הזה.

אולי תעניין אותכם הרשומה הבאה בפוסט המחשבות שלי במהלך הלימודים לתעודת הוראה בביולוגיה באונ' העברית.
http://frizzledmind.blogspot.com/2010/03/blog-post_25.html

יורם אורעד אמר/ה...

שלום גיל ותודה שהגבת

לגבי הבלוג, בשום פנים איני רואה אותו מחליף את הדיון פנים אל פנים אולם הוא בהחלט תומך בו ובהכשרת מורים בכלל, והרבה. הבלוג, על פי נסיוני עד היום, תומך בתהליכים שונים המתבצעים במהלך הכשרת הסטודנטים בדרך להיותם מורים. עצם התיעוד עצמו, הן בבלוג זה, והן בבלוגים של הסטודנטים, מאפשר מעקב ובחינה לאורך זמן, אחר התקדמותם בלמידה וכן אחר בעיות המתהוות במהלך ההוראה. הבלוג מאפשר לנו דו שיח ורב שיח על הסוגיות שנידונות אצלנו ועל השיעורים שנותנים הסטודנטים. זה המקום לציין שדגם הכשרת ההוראה אצלנו בדוד ילין מחייב הוראה שוטפת של הסטודנטים במשך שנתיים, שעתיים בשבוע. המדריך הדידקטי (במקרה זה - אני)מבקר ללא הרף בשיעוריהם. אנחנו (הסטודנטים ואני) דנים ביחד בשיעורים בפגישה פנים מול פנים בינינו וגם כאן, בבלוג זה. המדריך הדידקטי (במקרה זה - אני) מחווה את דעתו על השיעורים המתקיימים וכן מנסה לגבש ביחד עם הסטודנטים דרכים לשיפור ההוראה בקבוצות בהן הם מלמדים.
לגבי הרשימה שלך, אעיין בה בשמחה.

בברכה

יורם

גילמור אמר/ה...

תודה רבה על תשובתך. וכל הכבוד על ההשקעה בסטודנטים ובקורס.