יום חמישי, 27 במאי 2010

הוראת נושא הקרינה ביום חם ועצבני




היום היה יום חם במיוחד, ליתר דיוק - יום שרב. הדבר ניכר באי שקט ועצבנות חריגה של התלמידים והן בקושי ללמד. היום נעדרו גם אמין ועידו מן השיעורים, דבר שחייב אותי לשנות את ציוות המורים לקבוצות השונות. נאלצתי להצמיד את קבוצתו של אמין לקבוצתה של אלאא. היו בכך חסרונות לא מעטים - קבוצתה של אלאא הוכפלה במספר התלמידים שלה, התלמידים שהגיעו מהקבוצה האחרת לא הכירו את הנושא הנלמד בקבוצה, וכמו כן, הם נכנסו לכיתה באמצע הפרויקט של אלאא, דבר שללא ספק הפריע לניהולו. ועם זאת, אלאא התמודדה בצורה מרשימה עם הסיטואציה החדשה שנוצרה ברגע האחרון. אני מעריך את ההתמודדות שלה במיוחד על רקע העובדה שהיא לא קיבלה כל התראה והכנה מוקדמים. היא הגישה שיעור יפה, מעניין ומרשים שהמעורבות והעניין בו היו גדולים. אלאא הצליחה, כאמור, לעורר עניין ומעורבות אצל התלמידים, גם אצל אלה שבאו מקבוצתו של אמין. היא דנה לא רק במהויות פיסיקליות של הקרינה אלא גם על סכנותיהן של קרינות מסוגים שונים ועל יתרונותיהן. אחת הקרינות שהיא התעכבה עליהן במיוחד היא הקרינה העל סגולה. אלאא עשתה שימוש יפה במצגת. באמצעות המצגת היא הסבירה מושגים שונים ודנה בהם ביחד עם הקבוצה. במהלך השיעור נשאלו שאלות יפות מאד על ידי תלמידים, כמו: מה מסוכן יותר - קרינה על סגולה מהשמש או מהמכונה, מה עושה קרם הגנה?
אנחנו מצויים עכשיו בתקופת סיומה של שנת הלימודים. בתקופה זו קיימת נטייה אצל התלמידים להתרופפות במאמצים ולעלייה ברמת חוסר הרגיעה שלהם. לכן, חשוב להקפיד עכשיו באופן מודגש יותר על קיום נהלים של משמעת כגון הגעה בזמן, יציאה בזמן, טיפול בגילויים של הפרת משמעת וכו". במיוחד יש חשיבות לדאוג לכך שתלמידים יימצאו בכיתה עד לסוף השיעור כדי למנוע הפרעות לכיתות אחרות שעדיין לומדות.

סוף שבוע רגוע ומהנה לכולם

יורם



יום חמישי, 13 במאי 2010

מנתחים את המבחן המשותף



כמנהגנו אחרי כל מבחן, ניתחנו גם הפעם את המבחן האחרון (המבחן הרביעי לשנת הלימודים הזו) באופן משותף לאור ביצועי התלמידים ולאחר צפייה בתגובותיהם בעת המבחן. הניתוח העלה מספר דברים מעניינים ומעוררי מחשבה שכדאי ללמוד מהם.
אחד הדברים שהכל הסכימו עליו הוא שהמבחן לא היה קשה אלא קל עד בינוני. קשה לי לשפוט אם זה טוב או רע אבל עניין אחר הטריד אותי יותר והוא ההסכמה הכללית שגילינו שהפרופורציה בין רמות החשיבה הפחות גבוהות לבין הגבוהות יותר נטתה לטובת הפחות גבוהות - דהיינו שלוש רמות החשיבה של בלום - ידע, הבנה ויישום. זה עניין שננסה לשפר בפעם הבאה, אך כמובן יש גם לתכנן את הלמידה בהתאם. אחת התופעות המעניינות, אבל מצד שני גם לא מפתיעה במיוחד, הייתה בשאלה בה נתבקשו התלמידים לתת דוגמאות לכוחות במגע ולכוחות שלא במגע. התלמידים החזקים נטו להשיב על השאלה באופן כללי, למשל - כוח משיכה, כוח מגנטי וזאת, דווקא כאשר בשאלה זו התכוונו לתת תשובות שמהותן דוגמאות (השאלה הזאת היא ברמת היישום של בלום). הדבר מצביע על כך שהמבחן לא היה מנוסח באופן מספיק בהיר או מכוון.
אחת הבעיות שגילינו הייתה שאלה רב ברירתית, שמצאנו והסכמנו שהיא מטעה בניסוחה (שאלה 5). בשאלה התבקשו התלמידים לבחור מתוך ארבע אפשרויות, מה נכון. יש שלוש אפשרויות נכונות והיה צריך לסמן את כולן. עידו העיר, ובצדק, שהתלמידים מורגלים בסימון של אפשרות אחת, כך שבאמת מדובר בשאלה מטעה. היה צריך להוסיף ניסוח מכוון כלשהו לשאלה, אולי לציין שיש יותר מאפשרות אחת נכונה.
לאור בעיות אלה ואחרות העליתי כזכור לכם את האפשרות שנבנה את המבחן לא שבוע מראש אלא שבועיים מראש. בשבוע שלאחר בנייתו, נבחן אותו שוב לפני הגשתו ואז נוכל לזהות בעיות וקשיים שקשה היה לנו לראות בעת בניית המבחן עצמה, ולהתמודד אתם.

עידו העלה שאלה חשובה - על פי מה נקבע אם המבחן מוצלח או לא. זוהי שאלה מצוינת שתלויה לא מעט גם באופיו ובנטיית ליבו של המורה. בעתיד ננסה למצוא זמן לדון בשאלה זו. אני מניח שיתגלו דברים מעניינים.

סוף שבוע טוב לכולם וחופשת שבועות מהנה

בברכה

יורם

יום חמישי, 6 במאי 2010

תיווך שאלות לתלמידים במהלך מבחן



היום התקיים המבחן המשותף בקבוצותיכם. הביקורים שעשיתי בקבוצות הותירו בי רושם טוב וחשתי שלמרות אווירת סוף השנה שהחלה לחלחל בקרב תלמידי בית הספר, הם ממשיכים להתייחס ללימודים באופן חיובי בדרך כלל, ונקווה שזה יימשך עד סוף שנת הלימודים.
התרשמתי שבחלק משאלות המבחן התקשו תלמידים, גם תלמידים טובים, בהבנת המתבקש מהם. למשל, באחת השאלות התבקשו התלמידים לנמק מדוע משקל הוא כוח. אחד מן התלמידים הטובים בקבוצתה של שאדיה התקשה להתייחס לשאלה וזאת, למרות ששאלה על כוח ומאפייניו הופיעה לפני כן. לאחר דיאלוג קצר שבו תיווכתי לתלמיד את השאלה, הוא הבין. ייתכן שכדי שהשאלה תהיה בהירה יותר היה צורך לתת רמז כלשהו, למשל - שימו לב למאפייני הכוח, או - פעלו על פי הגדרת הכוח. מכל מקום, עולה כאן השאלה האם יש לתווך שאלות ולהבהיר שאלות במהלך המבחן. לדעתי כן, משום שמה שאנו מעוניינים בו הוא לבחון האם ואיזו מידה הפנימו התלמידים שלנו מושגים, עקרונות ועד כמה הם מיישמים אותם כראוי. אם כדי לבדוק זאת מבהירים ומתווכים שאלות באמצע מבחן, אין בכך כל רע. כמובן שיש להקפיד על כך שתיווך זה לא יגלוש לכך שניתן תשובה לשאלות.

סוף שבוע טוב לכולכם

יורם

יום שני, 3 במאי 2010

בלוגרים שמתעניינים בנו


לאחרונה נרשמה באחד הפוסטים בבלוג שלי תגובה של בלוגרית בשם גיל. גיל מתעניינת בשימוש שאנחנו עושים בבלוגים בהכשרת המורים. כידוע לכם, זו איננה הבלוגרית הראשונה שמגיבה לבלוג זה. בתגובתה, המליצה גיל על אחד הפוסטים שלההמציג דרך הוראה מיוחדת במינה של מרצה באוניברסיטת הרווארד. המרצה, אריק מזור, מעביר את האחריות על איסוף המידע אל הסטודנטים שלו ובשיעורים עצמם הוא עוסק בדיונים עליו, באינטראקציה בין הסטודנטים ובהטמעה וחשיבה. נשמע מעניין. אתם מוזמנים לעיין בתגובתה של גיל וכן בבלוג שלה.

המשך יום טוב ומוצלח

יורם