יום רביעי, 31 במרץ 2010

שלושה עשר דברים לפישוט יום העבודה (או הלימודים) שלכם













להנאתכם ולתועלתכם, הנה פוסט מעניין וקריא מאד (אמנם באנגלית) של בלוגר בשם ליאו בבאוטה ובו הוא מציע 13 דברים שמטרתם לפשט את יום העבודה שלכם (כמובן שיום העבודה לטעמי יכול להיות גם יום הלימודים). כדאי לקרוא ולו ברפרוף. כאשר עשיתי בחינה עצמית, ראיתי שאני מקיים את רוב הדברים הכתובים בהצעות אלו אולם זה שונה כאשר הם ממש מוגדרים, כפי שבבאוטה עושה כאן. כאשר הדברים מוגדרים ומנוסחים היטב יש בכך כדי להכניס אותם יותר למודעות, להפנימם ולהבין אותם. הנה כמה מההצעות שלו:
  • אל תעבדו מעבר לזמן מסויים שאתם מקציבים לעצמכם (בעיני זה יכול להתפרש גם כהצעה להקציב זמן מוגדר שאתם מקדישים ללימוד פרק מסויים, הכנת מערך שיעור מסויים וכדומה). בבאוטה מסביר זאת בכך שכאשר אנחנו מגדירים לעצמנו פרק זמן מוגדר הרי שאנחנו הופכים להיות יעילים יותר.
  • הכינו רשימה ארוכה של דברים שאתם צריכים לעשות ואז מתוכה, שלפו 1-3 דברים החשובים ביותר בעיניכם ואותם תעשו קודם.
  • קחו לעצמכם מידי 15-20 דקות הפסקה קצרצרה ושוטטו לכם מעט, נשמו לרווחה, הגידו היי למישהו וכו" ואז חיזרו לעבודה. לדעתי, דקות הן זמן קצר מיד שאחריו תהיה הפסקה כזו. בעיני יותר נכון לדבר על 40-70 דקות, אבל זה כמובן עניין של טעם אישי.
  • דאגו לכך שמידי פעם יהיו לכם 3-4 שעות רצופות ללא הפרעה, שבהן תוכלו לעבוד באופן מרוכז, יעיל ויצירתי.
המשך חופשת פסח נעימה

יורם

יום חמישי, 18 במרץ 2010

מבחנים, כוחות ואסטרטגיות חשיבה


מחצית מהקבוצות שלכם עשו היום מבחנים והמחצית השנייה המשיכו בלמידה הרגילה. רומן המשיך עם קבוצתו בגישת הפרוייקטים שלו. כזכור, מזה כמה שבועות הוא מטיל על תלמידים שונים ללמד בעצמם נושא נתון בתוך מסגרת הכיתה. עד כה זה עובד יפה ומוכיח את עצמו, למרות שהקבוצה היא קשה. ייתכן שכדאי לנסות להפעיל גישה זאת באופן כזה שלמשך שיעורים אחדים, יעבדו כל התלמידים בקבוצות קטנות של שלושה או ארבעה בלמידה עצמית של נושא נבחר ולאחר מכן יציגוהו לפני הכיתה. אפשר לומר לתלמידים שמותר ואפילו רצוי, לשאול את הקבוצות המציגות שאלות ולהעיר הערות.
עידו לימד את נושא הכוחות. הוא ערך עם תלמידיו דיון אתגרי ומעניין על מהותו של הכוח, שאל שאלות ובתשובות שהתלמידים סיפקו הוא התעקש לקבל מהם נימוקים לתשובותיהם. למעשה הוא ניהל אתם דיון טיעוני. לדוגמה, הוא שאל את התלמידים על מצבים שבהם אין כוח כגון מה קורה לטיל שנע בחלל הרחוק והגיע אתם ביחד למסקנה שהוא ימשיך לנוע באותה המהירות. אחד מן הנושאים שהוא הקדיש להם זמן הוא החיכוך ותפקידו. לקראת סוף השיעור הוא נתן להם פתיח מקדים בעניין המנופים. הוא הביא איתו בקבוק פלסטיק ריק, ששימש כציר, וסרגל עץ גדול ומשקולות ונתן לתלמידים לשחק אתם. התלמידים התבקשו להעלות השערות על מצבים של הצבת משקולות שבהם יהיה איזון של הסרגל. הציוד איפשר לתלמידים לבחון את ההשערות באותו הרגע. בעיני זה יופי של הליך.
בשיעור הדידקטיקה התחלנו לדון מעט שבמעט על שילוב אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה עם תכנים. התחלנו בסדנה קצרה אך לא סיימנו אותה. זה היה צפוי מאחר שהנושא חדש. אני מתכוון להמשיך מאוחר יותר בדיון בנושא, במסגרת שיעורי הדידקטיקה.

חג שמח וחופשה נעימה לכולם

להתראות אחרי החופשה

יורם

יום חמישי, 11 במרץ 2010

כוחות, חום, טמפרטורה, ופעפוע



ביקרתי היום בשלושה שיעורים. שאדיה דנה עם תלמידיה בנושא הכוחות. היא השתמשה יפה בלוח וחילקה אותו לשני חלקים. בצד הימני כתבה את הגדרת הכוח כפי שהתלמידים מכירים ובחלק השמאלי כתבה דוגמאות לכוחות שעלו בדיון עם התלמידים. אחד הדברים שמצאו חן בעיני היה הסינון שהיא עשתה לאחת מן הדוגמאות לאור הצעתו. התלמיד נתן את המכות כדוגמה לכוחות. שאדיה אמרה בחיוך שזוהי דוגמה לא סימפאטית, לא רשמה את הדוגמה והמשיכה הלאה. צריך להיות רגישים, לעתים גם בשיעורי פיזיקה, לעניינים של ערכים, מוסר ואתיקה ושאדיה הדגימה זאת בצורה יפה. אלאא נכנסה לקבוצתו של עידו, שנעדר ועשתה זאת בצורה ראויה ביותר. תחילה גיששה אצל התלמידים מה למדו ומה הם מבינים ואז פנתה לניהול השיעור. היא ניהלה דיון שבו שאלה שאלות יפות. אחד הדברים החשובים שהיא עשתה בהצלחה הוא ההתייחסות לתפיסה המוטעית שקיימת אנרגית קור. היא החזיקה בידה בקבוק קר ושאלה האם יש לו אנרגית קור? התפתח דיון שמהותו הייתה ניטרול התפיסה המוטעית.
רומן הציג בקבוצתו את נושא הפעפוע תוך הדגמות מעניינות שהציגו פעפוע בגז ובנוזל. סוף שבוע נעים ומהנה לכולם יורם

יום חמישי, 4 במרץ 2010

יום של מבחנים


היום התקיימו מבחנים בנושא אנרגיית החום אך מפאת אילוצי בית הספר שאתם מלמדים בו, התקיימו מבחנים רק בשתיים מתוך ארבע הקבוצות שלכם. זאת, משום שלשתי כיתות נקבעו מועדים שונים ולכן שתי קבוצות (השייכות לאותה כיתה) עשו היום מבחן כשהשתיים האחרות (השייכות לכיתה אחרת) יעשו את המבחן בעוד שבועיים. בקבוצה של אלאא ורומן, הידועה כקבוצה בעייתית מאד שררה אווירה לימודית בזמן המבחן, למרות שלא היה שקט מוחלט. מידי פעם רומן עשה פסק זמן כדי להבהיר לתלמידים דברים. עברתי בין התלמידים וראיתי שאחת הבעיות בתשובותיהם במבחן נגעה לשאלה שעניינה היה מה עובר - חום או טמפרטורה. – רוב התלמידים כתבו שטמפרטורה עוברת, דבר המעיד שעדיין לא הפנימו את ההבדל בין טמפרטורה לבין חום. כדי לחזק את ההבנה הנכונה יש להשתמש בדוגמאות רבות שיש בהן כדי להבחין בין טמפרטורה לבין חום.
שאדיה
התחילה ללמד בקבוצתה את נושא הכוחות והיא נקטה בהליך יפה ויעיל, המקשר את נושא הכוחות לעולמם של התלמידים. היא ביקשה מהם לומר כל מה שעולה בדעתם בנושא הכוחות. מתוך מה שהעלו, היא חילקה את הדברים לשתי קטגוריות - אלה ששייכים לתחום הפיזיקה ולאלה שאינם שייכים לתחום הפיזיקה.
ולסיום, אני רוצה לציין לשבח את אמין שהגיע ללמד את כיתתו למרות שהרגיש לא טוב (וגם ראו את זה עליו).


ס
וף שבוע טוב לכולם
.