יום חמישי, 24 בספטמבר 2009

יום אימוני הוראה עם סטודנטים חסרים


לצערי, התחיל יום אימוני ההוראה שלנו קצת ברגל שמאל - שלושה סטודנטים מתוך שישה נעדרו מסיבות שונות. דבר זה יצר בעייה רצינית משום שמאחר שאנו מלמדים שלוש קבוצות, נותרה קבוצה אחת ללא סטודנט. עידו לקח על עצמו לקחת את הקבוצה שנותרה ללא מורה. למרות גודל הקבוצה שלו, שהכפילה את עצמה, הוא טיפל טוב מאד בקבוצה. למרות שהיום התחיל ברגל שמאל, ההמשך היה מוצלח. בשתיים מן הקבוצות בהן ביקרתי , התקיימה חזרה על המושגים שנלמדו עד כה - מסה, משקל, אנרגית גובה. אחד הדברים שמצא חן בעיניי היה שלא קיבלתם תשובות מספריות סתם ואילצתם את התלמידים ,תוך כדי שאלות שונות, להסביר כיצד קיבלו את התשובה. כמו כן, ביקשתם לעמוד על משמעותם הפיזיקאלית של המספרים שהתקבלו. ואסיים בנקודה מעניינת וחשובה. בסוף אחד השיעורים (של אלאא), עלתה השאלה מצד אחד התלמידים: "לשם מה ללמוד פיזיקה?". ובאמת לשם מה? אם אתם בוחרים להתייחס לשאלה ולא להתעלם ממנה (וגם זאת אפשרות לגיטימית) המנעו מלתת תשובות סתמיות או בנאליות כגון - "ככה זה", "כי כך החליטו במשרד החינוך" (מה שנכון) וכדומה. אפשר להתייחס לכך באופן הומוריסטי כגון - "ומה אתם מציעים ללמוד - אשורית עתיקה?", "אתם יודעים מה? - בואו לא נלמד", וכדומה. אפשר להתייחס לכך גם באופן ענייני יותר ולתת סיבות כגון:
  • אנחנו חיים בעולם מלא בתופעות טבע מרתקות. ניתן להסביר רבות מהן באמצעות הפיזיקה. זה פשוט מעניין ומסקרן. אפשר לגבות זאת בדוגמאות - איך נוצר ברק, איך יש יום ולילה, כיצד נוצרות עונות השנה, איך נוצר גשם ועוד ועוד.
  • ידע פיזיקאלי נחוץ להבנת נושאים מדעיים רבים כגון ביולוגיה, מטאורולוגיה ועוד.
אתם מוזמנים להוסיף בתגובה לפוסט זה, הצעות משלכם לתגובות אפשריות לתלמידים שישאלו "למה ללמוד פיזיקה?"
סוף שבוע טוב ומהנה לכולם

יום חמישי, 17 בספטמבר 2009




בשיעורים בהם ביקרתי היום, של שאדיה ושל עידו, ראיתי חזרה והבהרה על מושגי משקל ומסה שנלמדו בשיעור שעבר, במיוחד על יחידות. שאדיה עשתה את החזרה הזאת באופן מאד מדורג ומדוקדק תוך בקשה חוזרת ונשנית להבהרת תשובות התלמידים. למשל, כאשר תלמידה ענתה לה שבירח המשקל הוא פי 6, שאדיה התעקשה ושאלה למה היא התכוונה כשאמרה פי 6, ואז - מה קורה לגוף כשאנחנו מעבירים אותו לירח. דרך זו מחנכת לתשובות ממוקדות וברורות ויש בה גם מסר שהוא מעבר להוראת המדעים - להיות בהיר ככל האפשר כאשר את או אתה מסבירים דברים שונים.

עידו עשה חזרה על המושגים תוך כדי איזכור הדינמומטר (קפיץ המדידה). הוא שאל מה יהיה ההבדל בין מידת התארכותו של קפיץ על פני כדור הארץ כאשר מניחים עליו מסה בגודל מסויים, לעומת התארכותו על פני הירח. אחד היתרונות בדרך כזו לחזרה על המושגים הוא שבאופן כמעט בלתי מורגש, התלמידים עשויים להפנים את העובדה שהמשקל הוא סוג של כוח (שהרי הקפיץ מתארך באופן שונה בירח ובכדור הארץ, דבר המוכיח שמשקל הוא אכן כוח ושכוח זה שונה בכדור הארץ ובירח). אחד הדברים היפים שהוא עושה בניהול השיעור הוא שיתוף התלמידים ללא הרף תוך כדי שאילת שאלות כגון – מה אתם חושבים, מה דעתכם ועוד. בהצגת שאלות הוא מוודא כל הזמן שמבינים את הטקסט שמוצג.
אקט מועיל בעיני, שעושה עידו, הוא הסבר על האופן שבו צריך לגשת לפתור את השאלה ומה רוצים בה.

ברצוני לציין שאחד הדברים החשובים ביותר שיש להתייחס אליהם בנוגע למושגים של מסה, משקל וגם אנרגית גובה, היא האבחנה בין מסה למשקל. גם עכשיו, לאחר שהתלמידים למדו את מושג המסה והמשקל במשך שני מפגשים שלכם אתם, עדיין האבחנה ביניהם איננה ברורה לחלק גדול מהם. כדאי לשים לב למצבים של בלבול בין המושגים ולהתייחס אליהם ולא לעזוב ללא התייחסות, אחרת הבלבול עלול להתחזק.


בברכה כול עם וואינתום בח'יר ושנה טובה

יורם

יום חמישי, 10 בספטמבר 2009

יום לימודים עם קצת נוהלי בית ספר


גם את זה צריך לפעמים - פרוצדורות. היום עסקנו במעט נוהלים של בית הספר שנגסו בחלק ניכר מן הרפלקציה המשותפת שלנו. גם זה חלק מחיי בית הספר וכסטודנטים שמתכשרים להיות מורים בעתיד אתם צריכים לדעת שידיעת הפרוצדורות וקיומן הן חלק מן הדרישות.
ועכשיו לעניין ההוראה עצמה. היום הגעתי לקבוצותיהם של אמין ויסאר ולזאת של רומן. אצל יסאר ואמין השיעור נפתח בדיון על מה שנלמד בשיעור שעבר, פעולה כביכול אלמנטרית אך חשובה מאין כמותה. זוהי דרך לברר בעיות וקשיים עם מושגים ומצד שני לערוך סיכום של מה שנלמד. יסאר נוהג, וגם נהג בפעם זו, להזמין תלמידים אל הלוח על מנת להסביר דברים ולפתור תרגילים רלוונטיים. הוא נוהג להרגיע אותם כשהם נלחצים וזה טוב מאד, כי למרות שאנחנו סוברים לעתים שהם מגיעים עם בטחון עצמי רב, בדרך כלל הם חשים חסרי בטחון וזקוקים למילות עידוד והרגעה כדי להמשיך. כאשר מזמינים תלמיד לפתור תרגיל או להסביר, כדאי לחזור באופן כלשהו על מה שעשה או הסביר, לאחר שהסביר. זאת, משום שבמקרים רבים דבריהם של התלמידים אינם מובנים כל כך לתלמידים אחרים (הם הרי לא התנסו בהוראה) ולעתים מילותיהם מבולבלות. לתלמידים בכיתה של יסאר הייתה בעייה להבין את הקשר בין יחידות הקילוגרם לבין יחידות הניוטון. ייתכן שהדבר נובע מהבלבול בין מושגי המשקל והכוח. צריך להקדיש פרק זמן כדי לעבד את הנושא ביחד אתם ולהסביר שלגוף יש גם מסה, שהיא כמות החומר, וגם משקל, שהוא הכוח בו הוא נמשך. כמובן שיש לעשות זאת בהדרגה. אם כן, כדאי לדון בכך שלגוף, שיש לו כמובן מסה, יש גם משקל. את המשקל הזה מבטאים בניוטונים ואז לעשות את המעבר ולהקדיש זמן לביצוע תרגולים עם התלמידים. רומן עבד עם תלמידיו על חישובים שנגעו לקשר בין מסה, נפח וצפיפות. הוא הפעיל אותם באמצעות ניסויים עצמאיים שבהם שני תלמידים עבדו על סט אחד של ציוד. התלמידים עבדו יפה מאד ושיתפו פעולה כל העת. רומן פעל בצורה שענתה על צורכי התלמידים. הוא הסתובב בין התלמידים כדי לעקוב אחר עבודתם ולענות על בעיות. מצד שני הוא ריכז את הכיתה מספר פעמים במהלך הניסוי, אך לא לעתים קרובות מדי - אחת לשבע שמונה דקות בערך. באופן כזה, הוא לא הטריד יתר על המידה את התלמידים בהתערבותו ומצד שני נתן להם גב תומך - הנחיות והבהרות שסייעו להם בעבודה. סופשבוע נעים לכולם יורם

יום חמישי, 3 בספטמבר 2009

תחילת שנת לימודים ברגל ימין


אחרי חודשיים וחצי של חופשה, שבנו ללמד. למרות אי הסדרים (בגלל שביתת אנשי המנהלה), מבחינתנו העניינים התחילו בצורה חלקה, אפילו מעבר למה שציפיתי. אין לי אפילו מילה שלילית אחת לומר ואני שמח על כך. היום הספקתי לבקר בשני שיעורים - של אלאא ושאדיה, ושל עידו. בשני המקרים ראיתי שיעורים שקטים, מתורבתים, שבהם הקשבה ועניין שגילו התלמידים. בשיחת הרפלקציה המשותפת שהייתה לנו, הבנתי שגם בשתי הקבוצות האחרות זה היה המצב. מהתרשמות כללית שלי נראה שהקבוצות השנה הן ברמה גבוהה יחסית וגם נעימות יותר. אני מקווה שההתנהגות הנעימה תימשך אל תוך השנה כולה. בעוד אנחנו עוסקים בענייני הפיזיקה עם התלמידים שלנו, ראיתי היום כיצד בשיעור של אלאא ושאדיה, מסתבר שיש לעתים חוסר הבנה בסיסית של התלמידים בענייני מתימטיקה. כך, תלמידה בקבוצה זו (של אלאא ושאדיה) תרגמה בצורה מוטעית את האמירה של אלאא שבירח הגופים נמשכים בכוח קטן פי שש מאשר כשהם על פני כדור הארץ. התלמידה הפחיתה את משקלה על פני כדור הארץ ב-6 במקום לחלק ב-6. שימו לב לעניינים כאלה. מה שנראה לנו מובן מאליו, איננו תמיד ברור לתלמידים. במקרה שאתם מגלים אי הבנה כזו, ראוי להתעכב רגע על העניין המתמטי ולהסביר. אפשר ללמוד מהדרך שבה אלאא ושאדיה ביררו באופן מובנה ויפה את הרקע התכני של התלמידים. הן עשו זאת על ידי גישוש באמצעות שאילת שאלות על מסה ומשקל כגון - מה יקרה למשקל ומה יקרה למסה, של גוף המועבר לירח (שאלה של שאדיה). התלמידים ידעו לענות על כך וזה הרשים אותי (בכל זאת חלפו חודשיים וחצי מאז נגעו בחומר).
עידו בנה באופן הדרגתי את ההסבר על יחידות המסה. הוא עשה זאת תוך כדי שאילת שאלות ולמעשה רוב הזמן התקיים דיון שבו התלמידים התבקשו לענות על שאלות שהוא שאל ותוך כדי כך נבנתה ביחד ההבנה לגבי היחידות. הוא הטמיע בהם את הצורך ביחידות שונות (גרם, קילוגרם וכו") ללא אמירה מפורשת של העניין אלא באופן עקיף על ידי שאילת שאלות כגון "ואיך נמדוד את מסתה של טבעת, של גרגר חול ..." עידו מאפשר לתלמידים שלו לא לרשום את כל מה שהוא אומר או כותב. הוא אומר להם במפורש כאשר יש דברים שחובה לכתוב ולעתים אף מכתיב להם. שפת הגוף שלו משדרת עניין - מצד אחד אין יותר מדי תזוזה שמפריעה לריכוז ומצד שני הוא איננו נותר כל העת באותה תנוחה. כדאי אולי לחשוב על עניין זה בניהול שיעור.

לסיכום, התרשמתי שהתחלנו את שנת הלימודים ברגל ימין. יצאתי היום בתחושה טובה מאד.
בהצלחה לכולם.