יום חמישי, 30 באוקטובר 2008

יצירת בלוגים




היום יצרתם בלוגים אישיים לעבודת הרפלקציה שלכם באימוני ההוראה, ולצרכים לימודיים אחרים. בתחילה התלבטתי אם להקדיש את כל השעתיים רק לצורך יצירת הבלוגים אבל לבסוף החלטתי שכן ואינני מצטער על ההחלטה. היה חשוב לי שתצרו את הבלוגים האישיים שלכם ללא לחץ זמן וכן להציג לפניכם את האפשרויות החשובות והרלוונטיות ביותר של הבלוג לעבודתנו. היו גם מעט קשיים. לטיפול בכל אלה הייתי זקוק לזמן.
עכשיו, משיש לכם בלוגים אישיים, יציג כל אחד את הרפלקציה שלו רק בבלוג האישי שלו. אני אכנס, אקרא ואגיב. אתם יכולים גם לכתוב תגובה בתוך הבלוג שלי וכן להעלות עניינים כגון בעיות ושאלות וכל דבר אחר שתרצו. זכרו כי אחד מיתרונות הבלוג הוא האפשרות הקלה להכניס תמונות, ויתרון חשוב אחר הוא האפשרות ליצור קישורים לפריטים שראיתם באינטרנט, כגון מאמרים, תמונות וסרטונים, שלא לדבר על בלוגים רלוונטיים.
אני עצמי אפרסם מידי שבוע , לאחר כל מפגש אתכם, את ההתרשמות האישית שלי וכן מחשבות והמלצות, ובמלים אחרות, מעין רפלקציה אישית שלי על מה שאירע במפגש. זה מה שעשיתי עד כה בדרך הקונבנציונלית - באימייל, ואעשה מעתה ואילך דרך הבלוג שלי.

בכל הקבוצות בהן נכחתי היום(4 מתוך 6)ראיתי שיתוף פעולה של תלמידיכם, בדרגה זו או אחרת. אלאא הגישה לראשונה שיעור עצמאי בעצמה, ועשתה זאת באופן ראוי ויפה, תוך ליווי ההסברים והדיונים בניסויי הדגמה. אמין ויאסאר, התחילו דיון על אנרגית תנועה בכבישים, רנאן ואימתיסאל ערכו תרגול לקראת המבחן בשבוע שעבר ורנאן עשתה דבר דומה עם תלמידיה. היום סיכמנו שמעתה ואילך, הגשת מערכי השיעור תהיה לפי נושא ולא לפי מספר שיעורים. מערך השיעור הבא יהיה על אנרגית החום.

מספר הערות:
  • לאן רוצים להגיע: כדאי לציין בתחילת השיעור מה אתם מתכוונים לעשות ולאן אתם מתכוונים להגיע. כמובן שאין זה סותר את פתיחתו של השיעור באופן אטרקטיבי באמצעות שאלה מאתגרת, הדגמה מעניינת או משהו אחר. להפך - רצוי מאד שדברים כגון אלה "יככבו" בפתיחת השיעור וגם בהמשכו, אך כדאי גם לציין את כוונתם. כאשר אתם עושים זאת, השתדלו להיות ממוקדים ובהירים ככל האפשר.
  • טעויות: כולנו בני אדם ולעתים אנו עושים טעויות. כאשר זה קורה אנא אל תעברו הלאה ללא התייחסות אלא תקנו את הטעות "על המקום" בדרך כלשהי. האפשרות הפשוטה ביותר (והמועדפת ביותר מבחינתי) היא פשוט לומר שטעיתם ולהציג את הנכון. התלמידים יכבדו זאת.
  • מבחנים: אני מצפה לקבל עד יום ראשון מכל אחת מן הקבוצות, את המבחן שלה על מנת שאספיק להתייחס ולהעיר.

סוף שבוע מהנה ושקט לכולנו


יורם


יום חמישי, 23 באוקטובר 2008

אחרי החגים


היום חזרנו לאימוני ההוראה אחרי חופשה ארוכה. חששתי מעט מן החזרה הזאת, שחס וחלילה לא תהיה חלקה, עקב החופשה הארוכה אך אני חייב לציין שהופתעתי לטובה. כל השיעורים שביקרתי בהם (4 מתוך 6) היו לשביעות רצוני, מי פחות ומי יותר. הרגשתי ששבתם להוראה ברצון ועם מוכנות. התלמידים שיתפו פעולה, למדו והקשיבו. עקב מחלתה של רנאן, אמין נאלץ , ללא הכנה מוקדמת, ללמד קבוצה אחרת ויש לציין שהוא נכנס לזה בצורה חכמה וגמישה. קודם כל בירר את החומר שלמדו התלמידים והמשיך בחזרה קצרה על החומר שנלמד תוך בירור מה שבדיוק למדו. אחת הפעילויות שהחלו להיות רווחות אצלכם, ובאופן מבורך, הוא הגידול במספר העבודות העצמיות שאתם נותנים לתלמידיכם. ראיתי זאת אצל כולכם היום (אצל אלה שביקרתי בשיעורים שלהם כמובן). העבודות העצמיות הקצרות הללו שוברות את הדיונים וההסברים הרגילים, מגוונות את ההוראה ומעניקות לתלמידים אפשרות להתמודד בעצמם עם משימות.
אמתיסל ועביר הציגו היום שאלה מעניינת שתורמת לדעתי לטיפול בבלבול שקיים אצל חלק מן התלמידים בין גובה לבין אנרגית גובה. הן שאלו האם ייתכן שלגוף הנמצא בגובה מסויים מעל משטח ייחוס תהיה אנרגיית גובה גדולה יותר מזו של גוף הנמצא בגובה רב יותר. השאלה עוררה דיון מעניין וסייעה לדעתי להבנת מושג אנרגית הגובה.
אני מזכיר לכולכם שבשבוע הבא יקים כל אחד, בהנחייתי ובסיועי, בלוג אישי שישמש לעבודתנו. כבר הזמנתי את חדר המחשבים של בית הספר כדי שנוכל לעבוד שם ולהקים את הבלוג. אנא הביאו אתכם גם תמונה שלכם בדיסקואנקי.
אני מזכיר לכולם שיש לשלוח רפלקציות (כרגע עדיין במתכונת של אימייל), היום או מחר לכל המאוחר.
להתראות בשבוע הבא.

יום שישי, 17 באוקטובר 2008

ברוכים הבאים לבלוג הסטודנטים של יורם אורעד במכללת דוד ילין. בבלוג זה נעלה רפלקציות של שיעורים במסגרת אימוני ההוראה שלכם הסטודנטים, וכן תהיות, שאלות, רעיונות ומה לא? אתם, הסטודנטים שלי, מוזמנים להשתמש בבלוג לצרכי אימוני ההוראה ושיעורי הדידקטיקה, ועוד.